Anna Rulkiewicz w
październiku 2007 r. została szefową Lux-Medu,
a niedługo później Medycyny Rodzinnej. Są to dwie spółki
medyczne przejęte przez fundusz Mid Europa Partners.
Nowa prezes pracuje nad strategią dotyczącą funkcjonowania
obu firm. Wszystko na to wskazuje, że Medycyna
Rodzinna i Lux-Med zachowają oddzielne marki, gdyż mają one już utrwalony wizerunek na
rynku usług medycznych i świetnie sobie radzą w swoich segmentach rynku. Firmy
planują prowadzenie zsynchronizowanych inwestycji.
Łącznie obie firmy dysponują
32 placówkami własnymi i ponad 700 partnerskimi na terenie całego
kraju. W ciągu najbliższych lat firmy przewidują otwieranie 7-8 nowych klinik rocznie, czyli każda z sieci będzie się
wzbogacać o kolejne 3-4 nowe placówki. Fundusz Mid Europa Partners chce w ten sposób przyspieszyć rozwój
obu firm.
Rynek prywatnych usług medycznych rośnie w błyskawicznym tempie. Przyczyn jest kilka. Sprzyja
temu poprawa koniunktury oraz sytuacja na rynku pracy - opieka medyczna opłacana
w ramach stałych pakietów przez przedsiębiorstwo staje się ważnym i cenionym
przez pracownika benefitem, a więc staje się elementem systemu motywacyjnego.
Niemniej istotna jest dotkliwa niewydolność publicznej służby zdrowia, która
skłania do korzystania z prywatnej opieki medycznej.
Według Prezes Rulkiewicz takie imponujące tempo wzrostu
będzie się utrzymywać może jeszcze w 2008 roku. Rozwój rynku prywatnych usług medycznych jest ściśle związany z ogólną koniunkturą gospodarczą, a ta
na najbliższe lata oceniana jest z umiarkowanym optymizmem, i raczej nie przewiduje
się, by była równie dobra jak w ubiegłym roku. Ponadto tempo wzrostu naszego
rynku medycznego będzie słabło chociażby ze względu na wysoki tzw. poziom
bazowy.
W 2006 r. przychody Lux-Medu
sięgnęły niemal 140 min zł, a Medycyny Rodzinnej przekroczyły 50 mln zł.
Rok 2007 był na pewno lepszy w obu spółkach, ale nie ma jeszcze pełnych danych.
Największa inwestycją Lux-Medu jest budowa szpitala w grupie,
szacowana przez ekspertów na ok. 200 min zł. Wg prezes możliwe jest, że firmy
nie poprzestaną na jednej inwestycji szpitalnej. Raczej nie będzie to już
budowa szpitala od podstaw, ale być może przejęcie.
Na razie spółki nie widzą potrzeby, aby otwierać własną
firmę ubezpieczeniową (tak jak to zrobił konkurent, Medicover). Jeżeli będą
przesłanki, by starać się o własną licencję ubezpieczeniową, z pewnością zostanie
to rozważone. Obecnie Medycyna Rodzinna jest liderem pod względem obsługi
pacjentów posiadających wykupione dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. W ramach
współpracy z takimi firmami, jak PZU Życie, Cigna Stu Inter Polska czy Signal
Iduna obsługuje ponad 70 tys. pacjentów. Również Lux-Med ma bardzo bogate
doświadczenia we współpracy z firmami ubezpieczeniowymi i jest na nią stale
otwarty.