Fundusz Mid Europa Partners w Polsce
16-01-2008 o godz. 16:57:55
Usługi medyczne

Anna Rulkiewicz w październiku 2007 r. została szefową Lux-Medu, a niedługo później Medycyny Rodzinnej. Są to dwie spółki medyczne przejęte przez fundusz Mid Europa Partners.

Nowa prezes pracuje nad strategią dotyczącą funkcjonowania obu firm. Wszystko na to wskazuje, że Medycyna Rodzinna i Lux-Med zachowają oddzielne marki, gdyż mają one już utrwalony wizerunek na rynku usług medycznych i świetnie sobie radzą w swoich segmentach rynku. Firmy planują prowadzenie zsynchronizowanych inwestycji.

Łącznie obie firmy dysponują 32 placówkami własnymi i ponad 700 partnerskimi na terenie całego kraju. W ciągu najbliższych lat firmy przewidują otwieranie 7-8 nowych klinik rocznie, czyli każda z sieci będzie się wzbogacać o kolejne 3-4 nowe placówki. Fundusz Mid Europa Partners chce w ten sposób przyspieszyć rozwój obu firm.

Rynek prywatnych usług medycznych rośnie w błyskawicznym tempie. Przyczyn jest kilka. Sprzyja temu poprawa koniunktury oraz sytuacja na rynku pracy - opieka medyczna opłacana w ramach stałych pakietów przez przedsiębiorstwo staje się ważnym i cenionym przez pracownika benefitem, a więc staje się elementem systemu motywacyjnego. Niemniej istotna jest dotkliwa niewydolność publicznej służby zdrowia, która skłania do korzystania z prywatnej opieki medycznej.

Według Prezes Rulkiewicz takie imponujące tempo wzrostu będzie się utrzymywać może jeszcze w 2008 roku. Rozwój rynku prywatnych usług medycznych jest ściśle związany z ogólną koniunkturą gospodarczą, a ta na najbliższe lata oceniana jest z umiarkowanym optymizmem, i raczej nie przewiduje się, by była równie dobra jak w ubiegłym roku. Ponadto tempo wzrostu naszego rynku medycznego będzie słabło chociażby ze względu na wysoki tzw. poziom bazowy.

W 2006 r. przychody Lux-Medu sięgnęły niemal 140 min zł, a Medycyny Rodzinnej przekroczyły 50 mln zł. Rok 2007 był na pewno lepszy w obu spółkach, ale nie ma jeszcze pełnych danych.

Największa inwestycją Lux-Medu jest budowa szpitala w grupie, szacowana przez ekspertów na ok. 200 min zł. Wg prezes możliwe jest, że firmy nie poprzestaną na jednej inwestycji szpitalnej. Raczej nie będzie to już budowa szpitala od podstaw, ale być może przejęcie.

Na razie spółki nie widzą potrzeby, aby otwierać własną firmę ubezpieczeniową (tak jak to zrobił konkurent, Medicover). Jeżeli będą przesłanki, by starać się o własną licencję ubezpieczeniową, z pewnością zostanie to rozważone. Obecnie Medycyna Rodzinna jest liderem pod względem obsługi pacjentów posiadających wykupione dodatkowe ubezpieczenie zdrowotne. W ramach współpracy z takimi firmami, jak PZU Życie, Cigna Stu Inter Polska czy Signal Iduna obsługuje ponad 70 tys. pacjentów. Również Lux-Med ma bardzo bogate doświadczenia we współpracy z firmami ubezpieczeniowymi i jest na nią stale otwarty.